Fondată în 1942, compania canadiană Bombardier Recreational Products este faimoasă în prezent mai ales pentru producția de atv-uri, side by side, snowmobile, jetski-uri și ultimele inovații din industrie – triciclurile Can-Am Spyder. Poate mulți nu știu, însă compania producea în anii `70 motociclete enduro tot sub brandul Can-Am, iar acesteau erau printre cele mai performante și rapide la acea vreme.

 

 

Când Bombardier a luat decizia de a se lansa pe piața de motociclete a fost angajat inginerul american Gary Robison care s-a înconjurat de o echipă de entuziaști off-road, cum ar fi campionul englez de motocross Jeff Smith.

 

În 1973, Can-Am a lansat modelul offroad MX și pe cel de stradă TNT, fiecare cu versiuni de 125 cc și 175 cc, cele de 250 cc apărând anul următor.

 

În 1974, Can-Am și-a adjudecat podiumul de la AMA National Championship categoria 250 cc, o realizare incredibilă pentru un nume de-abia intrat pe piață. Succesul a continuat și în 1975 când pilotul de curse Jimmy Ellis s-a clasat pe locul 1.

 

 

 

 

Motoarele austrice Rotax folosite de Can-Am erau printre cele mai rapide mulțumită valvei rotative de admisie care alimenta direct carterul cu ajutorul unui disc de rotire montat pe partea laterală a motorului. Acest design oferea un control mai bun al admisiei de aer și se traducea în mai mulți cai putere comparativ cu motoarele cu pistoane folosite în mod obișnuit pe motocicletele japoneze.

 

Modelul MX3 produs în 1977 atingea 35 de cai putere fiind cu 6 cai putere peste cel mai apropiat competitor din clasa 250 cc.

 

 

 

 

 

 

Cu toate acestea, la scurt timp după introducerea pe piață a motocicleteleor Can-Am, deciziile comerciale din interiorul companiei Bombardier au dus la reducerea investițiilor în segmentul recreațional, atenția fiind îndreptată către industria de transport, apoi cea aeronautică.

 

În 1983, Bombardier a acordat licență mărcii Can-Am producătoului de motocicletele Armstrong-CCM din Lancashire, Anglia. Ultimul an în care au fost produse motocicletele Can-Am a fost 1987.

 

Patruzeci de ani mai târziu, multe dintre motocicletele originale Can-Am continuă să fie folosite de nostalgici în competițiile Vintage Motocross din întreaga lume.

 

Având în vedere că în prezent canadienii de la Bombardier se concentrează serios pe latura recreațională, se speculează că într-un viitor apropiat atenția acestora se va îndrepta din nou către producția moto. Dacă alăturăm tehnologiile inovatoare pe care aceștia le folosesc cu un buget de investiții pe măsură – rezultatul nu poate fi decât unul foarte interesant…